راهنمای ثبت شکایات و اعلامات - شاکی و اعلام کننده

نسخه1.6

دفتر فناوری اطلاعات | سازمان بازرسی کل کشور | بهمن ماه 1397

ثبت شکایت و اعلام اینترنتی

به منظور ثبت شکایت، اعلام و پیگیری آن می توانید از طریق اینترنت با استفاده از مرورگرهای رایج، ترجیحاً فایرفاکس، و درج آدرس www.bazresi.ir وارد سایت اصلی سازمان بازرسی کل کشور شده و از لیست خدمات الکترونیک پایین صفحه گزینه سامانه رسیدگی به شکایات و اعلامات را انتخاب نمایید. با انتخاب این گزینه به صفحه اصلی سامانه رسیدگی به شکایات و اعلامات هدایت خواهید شد و امکان ثبت شکایت، ثبت اعلام و پیگیری شکایات و اعلامات در آن صفحه فراهم شده است.

صفحه اصلی سامانه رسیدگی به شکایات و اعلامات

در صفحه اصلی این سامانه، اطلاعات لازم درخصوص حوزه رسیدگی به شکایات و اعلامات سازمان بازرسی کل کشور و همچنین نحوه تنظیم و ارسال شکایت و یا گزارش سوء جریان ادارای در اختیار کاربر قرار داده شده است.


فرآیند رسیدگی به شکایات در سامانه جدید به شرح زیرمی باشد:

ثبت شکایت اینترنتی

پس از انتخاب گزینه ثبت شکایت از منوی بالای صفحه سامانه، پنجره ای مشابه آنچه در ادامه مشاهده می نمایید، ظاهر می شود، اطلاعات مربوط به شکایت شامل نام دستگاه اجرائی، شرح شکایت را تکمیل نموده و درصورت نیاز به فایل پیوست نمودن، با انتخاب گزینه انتخاب فایل می توانید فایل هایی را حداکثر با حجم 3 مگابایت ضمیمه کنید؛ با انتخاب دکمه "بعدی" به صفحه اطلاعات شخصی شهروند هدایت خواهید شد.

در این فرم پس از درج اطلاعات ضروری شامل نام، نام خانوادگی، نام پدر، شهر محل سکونت، تلفن همراه، شماره شناسنامه، کد ملی، جنسیت، کدپستی و نشانی برای ادامه کار روی دکمه "بعدی" کلیک نمایید.

چنانچه اطلاعات به درستی تکمیل شده باشد، همانند تصویر، فرم تایید نهایی اطلاعات نمایش داده می شود. در صورتی که از صحت اطلاعات درخواست، اطمینان دارید با وارد نمودن کد امنیتی و سپس تایید نهایی، شکایت ثبت می شود؛ و در پنجره بعدی شماره رهگیری و رمز عبور نمایش داده می شود.
لطفاً شماره پیگیری و رمزعبور را جهت پیگیری های آتی نزد خود نگاه دارید.
در صورتی که مرورگر شما قدیمی باشد و یا از مرورگر غیر استاندارد استفاده کنید، ممکن است کد امنیتی را مشاهده نکنید که با فشردن کلید Tab کد امنیتی را مشاهده خواهید نمود.

چاپ اطلاعات شکایت / اعلام

پس از ثبت نهایی، امکان چاپ خلاصه اطلاعات درخواست(شکایت/ اعلام) فراهم می باشد.

ثبت اعلام اینترنتی

 

امکان ثبت اعلام بصورت اینترنتی در این سامانه فراهم می باشد. مشابه آنچه درمورد ثبت شکایت ملاحظه گردید، لازم است اطلاعات درخواست شامل نام دستگاه اجرایی و شرح اعلام و درصورت وجود فایل ضمیمه تکمیل گردد؛ چنانچه تمایل به ثبت اطلاعات شخصی خود داشته باشید با انتخاب گزینه "مایل به پرکردن اطلاعات شخصی می باشم" به فرم ورود اطلاعات شخصی هدایت می شود و در غیر اینصورت صفحه تایید نهایی اطلاعات نمایش داده می شود.

درصورتی که اطلاعات درخواست مورد تایید می باشد با وارد نمودن کد امنیتی و انتخاب دکمه تایید نهایی، درخواست اعلام با موفقیت ثبت خواهد شد؛ پس از آن شماره پیگیری و رمز عبور از طریق پنجره ای مشابه آنچه در ادامه مشاهده می نمایید، به اطلاع اعلام کننده خواهد رسید.

پیگیری شکایات و اعلامات

 

برای پیگیری شکایت و یا اعلام با انتخاب گزینه "پیگیری شکایات و اعلامات"، از منوی صفحه اصلی رسیدگی به شکایات و اعلامات، صفحه ای مشابه آنچه در ادامه نشان داده شده است، مشاهده می کنید.



تکمیل کار و ادامه

درخواست تکمیل مستندات و رفع نقص مدرک چنانچه پس از ثبت شکایت، پیامکی مبنی بر تکمیل مستندات و رفع نقص از سمت مسئول سامانه شکایات سازمان بازرسی دریافت نمودید، در مهلت مقرر با مراجعه به سایت، از قسمت پیگیری شکایت با وارد نمودن شماره رهگیری و رمز عبور، وارد سامانه شده و با انتخاب گزینه "جزئیات بیشتر" نسبت به تکمیل مستندات و رفع نقص مدرک اقدام نمایید.
لازم به ذکر است چنانچه در مهلت مقرر نسبت به رفع نقص مدرک اقدام نکنید، شکایت بدون انجام رفع نقص به مسئول مربوطه در سازمان ارجاع داده می شود و درصورتی که مدارک ناقص باشد، مسئول سامانه شکایات می تواند نسبت به بایگانی نمودن شکایت اقدام کند.

نحوه اعتراض شاکی به پاسخ دستگاه

 

چنانچه پس از ثبت شکایت پیامکی مبنی بر رد و یا قبول شکایت از سوی دستگاه مربوطه دریافت نمودید، با مراجعه به سایت و پیگیری شکایت نسبت به اعتراض یا قبول نتیجه بررسی دستگاه اقدام نمایید. بدین منظور پس از وارد کردن شماره پیگیری و رمز عبور در قسمت پیگیری شکایات و اعلامات مراحل زیر را طی کنید.

  • کلیک بر روی گزینه جزئیات بیشتر
  • تکمیل کار و ادامه
  • انتخاب یکی از گزینه های اعتراض به نتیجه بررسی دستگاه یا قبول نتیجه بررسی دستگاه
  • درج متن مورد نظر و کلیک بر روی گزینه ی ثبت اقدام

فراموشی رمز عبور

 

درصورت فراموشی رمز عبور، با در دست داشتن شماره پیگیری می توانید از طریق صفحه پیگیری شکایات و اعلامات و کلیک کردن بر روی دکمه "فراموشی رمز عبور" آن را بازیابی نمایید. پس از کلیک نمودن بر روی دکمه ارسال، بلافاصله رمز عبور جدید به شماره تلفن همراه ثبت شده در هنگام ثبت شکایت ارسال می شود.

فراموشی شماره پیگیری

 

در سامانه جدید شکایات، امکان بازیابی شماره های پیگیری فراهم شده است. جهت استفاده از این امکان با وارد نمودن اطلاعاتی که در صفحه زیر مشاهده می کنید شامل کد ملی، تلفن همراه، تاریخ ثبت و کد امنیتی و کلیک نمودن بر روی دکمه "ارسال"، بلافاصله لیستی از شماره پیگیری های ثبت شده به شماره تلفن همراه شاکی ارسال خواهد شد.

پیام های ارسالی به شاکی


وضعیت های مختلف مرتبط با اقدامات شاکی


خطاهای احتمالی

 

در صورتی که از آخرین نسخه مرورگر فایرفاکس استفاده نمی کنید، ممکن است در هنگام ورود به صفحه اصلی سایت سازمان با مشکل مواجه شوید، برای رفع آن مراحل زیر را دنبال نمایید.